Week 17: Final week in 'Home' Kong

24 december 2017 - Hongkong, Hongkong

De laatste week is dan echt begonnen... Ik kan het niet geloven, het is zo ontzettend snel gegaan! Afgelopen weekend was echt ontzettend leuk, op het gestolen worden van mijn telefoon na dan. Deze week wordt een wat rustigere, ook omdat ik vrijdag gewoon tentamen heb en daarvoor moet leren natuurlijk.

​Maandag 18 December 2017

​Ik ben gewoon op tijd opgestaan en ben meteen gaan ontbijten. Ik zat echt in de laatste afleveringen van Pretty Little Liars, dus YES I DID IT - ik heb alle seizoenen afgesloten. Daarna ben ik nog even aan een preperatory opdracht voor mijn thesis gaan werken die ik online moest afronden en heb daarna de blog van vorige week geschreven. Het selecteren van de foto's ging wat lastiger omdat ik nog niet alles had, maar de rest komt dat later wel. Aangezien ik toch al bezig was heb ik ook maar meteen een agenda besteld voor 2018 (goed bezig !). En niet vergeten: ik moest ook nog leren voor me tentamen van aankomende vrijdag. 's Avonds heb ik gewoon snel wat makkelijks voor mezelf gekookt, daarna de was gedaan en om nog wat energie kwijt te kunnen ben ik gaan sporten. Ik was daarna echt bek af, dus ben gaan douchen, een serie gaan kijken en heerlijk gaan slapen.

​Dinsdag 19 December 2017

De dag begon eigenlijk niet zo super boeiend. Ik ben op tijd mijn bed uit gegaan om te leren in mijn veel te koude kamer, en heb tussendoor nog wat geluncht. Ik had zaterdag nog afgesproken dat ik vandaag met Max Lion's Rock zou hiken. I know, ik heb hem al gedaan helemaal aan het begin, maar aangezien ik de foto's van Kowloon Peak kwijt ben en Max anders alleen moest dacht ik: waarom ook niet. Om 16:15 spraken we af bij Diamond Hill om vanaf daar de taxi te pakken. Moest weer precies gebeuren dat geen een taxi ons wilde meenemen naar het beginpunt omdat het 'te ver' was. Uiteindelijk hadden we geluk dat eentje het wel wilde doen, maar die zette ons af aan de andere kant vd berg. Vanaf daar kan je ook hiken, maar ik had geen idee hoe want die route had ik nog niet gedaan. Op zich juist wel beter, want dan had ik tenminste een nieuwe route en ook de andere kant gezien. Los van alle tegenslagen waren we toch net op tijd voor zonsondergang, want dat geeft het vette uitzicht. Net toen het schemerig werd en toen we weer moesten lopen kreeg ik ook nog even te horen dat er een 5meter lange python was gespot op de hike trail... thanks Max, dat je dat even eerder had verteld xd. Naja, de kans dat die precies nu op ons stuk zou zitten was zo ongelofelijk klein, en of ik het nou helemaal geloof i dont know, maar toch een beetje eng! I don't wanna die! Op de terugweg ben ik me echt een paar keer de tering geschrokken, want ondanks me hoofdlampje zagen we niet optimaal. En elke keer dat Max dacht een aapje te zien en zei: jaz jaz kijk, schoot ik zowat 10 meter de lucht in. Het was me wat, maar wel gezellig en een leuke hike zo van de andere kant. We waren rond 19:15 weer klaar en toen had Max me meegevraagd om met zijn alle naar Taco Tuesday te gaan. Dit keer wel een andere plek dan bij TST, het heet El Gringo en dan heb je voor 100HKD dus onbeperkt Margarithas, Corona bier en tequila. We hadden om 20:30 afgesproken, maar natuurlijk moest de helft te laat komen. Ik ging echt wel al kapot van de honger... Om 21:30 waren we eindelijk bij de taco's en toen moest ik nog wachten op het eten. Tegen die tijd al half chagrijnig, maar na het eten was ik weer helemaal de oude haha. Het gekke aan dit restaurant is dat na 22:30 het een club wordt en iedereen op de tafels gaat dansen en overal shotjes worden uitgedeeld en iedereen een sombrero draagt. Super grappig en weer heel gezellig! Helaas kwam er tussendoor wat minder goed nieuws van Ferlin over de gezondheid van zijn oma... Echt schrikken en heel kut! Ondanks dat ik niks kon doen baalde ik dat ik niet thuis was om erbij te zijn, maarja voor nu kon hij me alleen op de hoogte houden. We hadden uiteindelijk besloten om met zijn alle uit te gaan, ook al had de helft de dag erna gewoon tentamen of moesten we leren. Zelfs mensen die tot de laatste seconde zeiden 'nee ik ga niet mee', stapten toch wel de taxi in - hi-la-risch! één van jongens die erbij was kent blijkbaar superveel barmannen of eigenaren, dus we kregen letterlijk overal gratis shotjes, drankjes, noem het maar op! Echt bizar hoe een rustige dag leren zo kan omdraaien naar een gekke avond stappen met iedereen in no time. Voor degene met morgen tentamen; veel succes xD

​Woensdag 20 December 2017

​'s Ochtends eigenlijk al vroeg het vest van Martijn terug gebracht (die had ik zaterdag geleend en moest nog naar Max, die martijn later nog gaat zien). Om 12:45 had ik met Chay afgesproken om even langs de Mango te gaan, zij had kleding nodig voor NYE. Om 14:00 hadden we een afscheidslunch gepland met Isla, Caro, Claire, Charlotte en Sophie bij Cheesecake Factory. Caro gaat namelijk vanavond al naar Nederland en Char en Soof naar de Filipijnen, dus die ga ik aankomende tijd niet meer zien. De lunch was hartstikke gezellig maar ik was zo ontzettend brak van de dag ervoor dat ik echt geen hap door me keel kreeg. Na het afscheid nemen en toen ik eindelijk thuis was kon ik het gewoon niet meer binnen houden. Wat ongelofelijk kut, zo heb ik me echt tijden niet gevoeld. Maar ach, eigen schuld. Een 30 minuten powernap deed wel even goed. Ik had ook om 18:00 met Menal afgesproken om samen te koken en te eten. Toen kon ik gelukkig wel weer normaal eten en dat deed me ook goed. De rest van de avond heb ik eigenlijk gewoon nog geleerd en mijn blog geschreven en ben daarna op tijd gaan slapen.

​Donderdag 21 December 2017

De wekker ging weer vroeg (helaas), want de hele dag staat in het teken van leren. Wel een twist in de dag: ik had dinsdag in een impulsieve bui beloofd voor Tjeu Pasta pesto te maken omdat die nog niet echt normaal 'Westers' had gegeten hier, dus ja daar moest ik me wel aan houden. Rond 18:30 hebben we even snel tussen het leren door pasta pesto gekookt en gegeten in de common room en daarna ben ik weer op mijn kamer gaan leren. Morgen tentamen... dus laatste beetje moet er nog ingestampt worden. Toen ik echt niet meer kon leren heb ik besloten de foto's van mijn blog af te maken en te sorteren. Daarna heb ik nog even serie gekeken en toen wilde ik lekker gaan slapen. Het was alleen zo ontzettend koud dat ik letterlijk de halve nacht heb wakker gelegen van de kou, echt fucking belachelijk!

Vrijdag 22 December 2017

​8:00, daar gaat de wekker! Ik ben meteen gaan douchen en ontbijten en weer met me neus in mijn samenvatting gegaan. Om 14:00 had ik tentamen, en de onderwerpen die we kregen voor het schrijven van een essay waren op zich nog best te doen. 2 van de 5 waren heel kut, maar gelukkig mochten we er 3 kiezen waarover we een essay schreven. Ik was om 15:30 al klaar, en precies tegelijk met Chayenne. Dit kwam nog goed uit ook, want we hadden afgesproken om van17:00-19:00 bij Posto Publicco afgesproken voor onbeperkt tapas en drankjes. Nick kwam eigenlijk met het idee, want hij zou 's nachts van HK naar huis vertrekken dus het was een soort van afscheid met iedereen (Rik, Tjeu, Claire, Gianna, etc.).  Super gezellig, maar wel veel te weinig eten dus daarna zijn we nog bij McDonalds avond eten gaan halen. De volgende stop was de IFC rooftop, om daar verder wat in te drinken voor een laatste avondje LFK. Rond 22:00 moest het dan toch echt gebeuren, en echt wel op een kut moment want iedereen gaat verder uit, maar Nick nam afscheid van iedereen en ging toen met de Airport Express naar het vliegveld. Gianna en Claire gingen op tijd naar huis, helaas ;( Maar gelukkig ging Chayenne wel mee voor een goede stapavond. Aangezien we wel al vroeg begonnen waren hadden we er rond 2:30 genoeg van. Ik moest echt nog even kebab halen, en daarna zijn we met de taxi naar huis gegaan.

Zaterdag 23 December 2017

​Ik word er steeds beter in, op tijd opstaan zonder wekker. Om kwart voor tien wel ik gewoon uit mezelf wakker en ben ik gaan douchen. Ik wilde vandaag ook gaan beginnen met inpakken, dus heb de laatste dingen in de was gegooid en ben tijdens het wachten lekker een eitje gebakken en rustig een serie gekeken. Daarna ben ik eigenlijk meteen begonnen met mijn kleding opvouwen en klaarleggen. Om 14:00 had ik met Menal afgesproken voor onze laatste McDate (maar had eigenlijk geen honger dus heb niks gegeten) en voor de typische foto voor het CityU logo. Daarna ben ik op mijn kamer verder gegaan met koffer inpakken waar ik aan het eind van de avond zowat helemaal klaar mee was. Ging sneller dan verwacht, want heb morgen er ook al voor vrij gehouden maar dat is niet nodig. Om 18:30 nog het laatste common room diner met Chay en Gianna. Daarna ben ik eigenlijk gewoon chil op bed serie gaan kijken en probeerde op tijd te slapen.

​Zondag 24 December 2017

De aller aller allerlaatste dag is aangebroken in Hong Kong.... Wat voelt dat kut zeg. Gian en ik zijn allebei bijna helemaal klaar met inpakken, en hoe het er nu uitziet gaat het qua kilo's net lukken... maar dan ook echt ​net​! Toch besluiten we de laatste shopkans in HK te pakken en gaan we naar de H&M sale in Mong Kong. Daar heb ik nog eventjes twee hele leuke sale topjes gescoord voor 20€, jeej! Daarna om toch nog wat voor oud&nieuw te scoren zijn we naar Forever21 gegaan, en jahoor: SCORE! De volgende stop was TST (ending it where it begun), waar we nog even onze laatste en lekkerste eggwaffle hebben gehaald en met deze zijn we doorgelopen naar de TST pier om de prachtige skyline van HK nog te zien. Het was echt een perfecte dag, super lekker weer en vol zon. We  hebben nog leuke foto's genomen als aandenken aan de laatste dag en zijn toen terug naar de kamer gegaan. Bij Mong kok Station tijdens de overstap heb ik nog afscheid genomen van Menal die daar op me aan het wachten was en toen gingen we door. Op de kamer ben ik nog gaan douchen en heb ik me klaargemaakt voor het kerstdiner en de vlucht. Ook de laatste dingetjes moesten nu de koffer in. Als kerstdiner gingen we met zijn tweeën naar Jasmine (waar we elke dag langslopen in Festival Walk maar nooit hebben gegeten) en daar kregen we een 7-gangen diner op zijn Chinees. Het lekkerste was de Lobster met Garlic - heeerlijk. De rest was allemaal  nieuw en wat apart maar we hebben de exchange wel in stijl afgesloten. Na het eten gingen we uitchecken en hebben we Christjan (hall genoot) heeeel lief gevraagd of hij kon meelopen naar de bus voor onze koffers (Gian had er 3 en ik 2 en een tas dusja...). Eenmaal op het vliegveld gingen Gianna en ik allebei naar een aparte incheck balie, en fingers crossed dat we met (een beetje) overgewicht toch gratis de koffer kunnen inchecken. We zijn samen de douane door gegaan en hebben bij het eet gedeelte nog samen koffie gedronken en gekletst over de highlights van de exchange. Het vertrek kwam wel heel dichtbij, ik wilde echt nog niet weg. Het is zeker tijd om naar huis te gaan, en ik kijk echt wel uit om met de kerst weer thuis te zijn.... ik ben alleen echt nog niet klaar om mijn leventje in Hong Kong achter te laten. 4 maanden lang zoveel meegemaakt, zoveel leuke mensen ontmoet en zoveel gedaan met de groep. 4 maanden lang mijn kamer gedeeld met Gian, met iedereen daar alles gedaan en dan ineens is dat over. Rond 22:40 was het voor mij al tijd om te boarden, dus toen ben ik samen met Gianna naar mijn gate gelopen en daar hebben we afscheid genomen. Toen lukte het me gelukkig nog om het droog te houden. Eenmaal in het vliegtuig en in mijn stoel begon het wel steeds meer realiteit te worden: ik ga naar huis en ga dit keer niet op korte termijn weer terug naar 'huis', 'home kong', 'student residence'... Het vliegtuig was ready for take-off, en toen werd ik toch echt wel emotioneel. Zeker toen ik het raam uitkeek en in mijn hoofd 'afscheid' nam van het land wat over de afgelopen 4 maanden mijn tweede thuis is geworden. Wat ben ik ontzettend dankbaar voor alle herinneringen die ik heb overgehouden aan deze tijd, de mensen die ik heb ontmoet, de dingen die ik heb geleerd en hoe ik als persoon misschien wel een beetje ben veranderd. Ik ga iedereen missen, maar ik bleef tegen mezelf zeggen: this is not goodbye, but see you later. En dan misschien niet in de snelle toekomst, maar ooit wil ik wel terug. En wat betreft de mensen, de meeste zijn Nederlands dus die ga ik zeker nog zien! En de vriendinnen die wat verder wonen zitten niet verder dan Zweden, dus dat komt goed. Voor nu moet ik mijn emoties even aan de kant zetten en me focussen op een leuke film. Toen ik dat eenmaal deed was ik alleen nog maar super enthousiast om iedereen weer te zien.

HOLLAND, HERE I COME AGAIN. Princess is returning to her home country :)