Week 14: The week of extremes

3 december 2017 - Seoul, Zuid-Korea

Nou de zware week is begonnen hoor... en oh boy, I didn't want to face it! Drie tentamens, 2 deadlines en een peer review in 2 dagen... niet bepaald iets om naar uit te kijken. Tussendoor moest ik ook nog tijd vinden om mijn koffer in te pakken voor Seoul en Vietnam, gelukkig was dat wel iets om naar uit te kijken!

​Maandag 27 November 2017

​De dag begon gewoon vroeg en normaal zoals elke andere. Ik ben voor de les gaan leren en had van 12:00-15:00 mijn laatste les van Doing Business in SE-Asia and Oceania - thank god, want ik kan die vent echt niet meer uitstaan. Na de les ben ik weer verder gegaan met leren op mijn kamer. Tussendoor heb ik nog even spaghetti gekookt en gegeten en ben rond 20:00 gaan sporten. Ik moest echt even me hoofd leegmaken en ontspannen, it did me well! Na het sporten ben ik gaan douchen, nog even gaan leren en toen lekker gaan slapen.

​Dinsdag 28 November 2017

Today is the day, twee tentamen op de planning. Allebei met 20 multiple choice vragen en 2 essay vragen van 3 kantjes elk, lekker veel schrijven dus. Ik ben vroeg opgestaan en heb eerst nog de laatste dingen voor Business & HK society doorgenomen. Om 12:00 begon mijn eerste tentamen en daar was ik gelukkig al om 14:00 mee klaar. Ik moet zeggen, hij ging best wel goed. Toen ben ik tussen 14:00 en 19:00 verder gaan leren voor Team Leadership & Management, dat had nog een goede revision nodig! Ik wist dat ik voor deze wat minder goed had voorbereid dan de eerste, maar gelukkig heb ik meerdere vakken gehad die hierop leken. Om 19:00 eindelijk het tentamen, of naja 19:20 want het is blijkbaar heel normaal hier dat docenten te laat komen voor een tentamen XD En gelukkig, na weer 2 uur zitten was het tentamen dan eindelijk klaar!! Helaas was het einde nog niet in zicht... morgen nog een Mandarijn tentamen, en dat was me toch kut. Het wordt een overhoring van alle stof tot nu toe, en dat zijn niet normaal veel characters en zinnen. Na het tentamen ben ik alvast begonnen met het inpakken van me koffer, maar lag wel lekker op tijd in bed. I was exhausted!

Woensdag 29 November 2017

De hele dag bestond eigenlijk uit leren, leren en nog eens leren! Zelfs tijdens mijn laatste les Understanding Persuasion moest ik goed aan Mandarijn zitten... Ik was gewoon brain-dead, kon echt niet meer en me hoofd zat vol. Het was teveel in een te korte tijd. Ik was blij toen het eindelijk 19:00 was en ik gewoon die fucking toets kon maken, dan was het KLAAR! De toets ging verrassend goed, dus happy me! Na de les heb ik nog even mijn boarding pas geprint en ben ik langs H&M gegaan om nog een trui te kopen. Het is namelijk niet normaal koud in Seoul, gewoon freezing - I NEED A SWEATER! Daarna ben ik naar huis gegaan en heb ik mijn koffer verder ingepakt. Onder de kilo's blijven was praktisch onmogelijk, maar ik had al ingecheckt en mijn boarding pas bij me dus ik hoefde niet langs de balie. AKA: lekker meer kilo's meesmokkelen. Na mijn koffer inpakken ben ik gaan slapen, ik moest al vroeg op om mijn bus te halen.

​Donderdag 30 November 2017

​JEEEEJ, and so the trip begins! De wekker ging al vroeg want ik moest om 6:30 de bus hebben om om 7:30 door de douane te kunnen. Ik heb op zich niks boeiends gedaan, gewoon beetje gebeld, netflix gekeken. Alles ging volgends planning, geen vertragingen, niks. We landde zelfs al heel vroeg, 14:15 in plaats van 15:00 dus dat was super chill. Ik had ook super geluk met de paspoort controle en was er letterlijk binnen 30 minuten doorheen. Marta had me de precieze uitleg over hoe ik naar haar toe moest komen. Zij zou me komen ophalen bij het metrostation dichtbij haar kamer. Het duurde best lang, 1,5 uur in de metro maar toen was ik er hoor. ​Reunited with my gallll, whoop whoop whoop​. In de metro zelf was het super warm maar als eenmaal de deur open ging kwam me er toch een kou... Toen ik buiten liep ging ik echt helemaal kapot, het was gevoelstemperatuur -4 graden, ik kwam van 22 graden. That's one hell of a difference. Ik had zelfs 3 lagen aan maar dat hielp geen eens. We hebben eerst lekker bijgekletst op Marta haar kamer en zijn daarna gaan douchen en klaarmaken voor de avond. Het begon met een lekker etentje bij een typisch restaurant in haar buurt (de studenten buurt van Korea), genaamd The Kitchen. We hebben lekkere sushi, Korean Ramen en dumplings gegeten. Daarna hebben we met Lina, een vriendin van haar - Nederlandse meid die ook op IBA zit in Rotterdam - bij TLC drankjes gedaan. 3 cocktails voor 10000 Won, dat is 3 cocktails voor 7,50€ (goeie deal!). Na het indrinken zijn gingen we naar Itaewon om een andere vriend van Marta te meeten: Dani. We zijn naar meerdere clubs geweest die avond, het was echt super gezellig en just like home! Lekker gek uitgaan met zn twee en having the best time. Op gegeven moment bij Prost (een soort van duitse grotere bar/club), waar geen garderobe is, had marta haar jas over een stoel gelegd. Naja, die was dus kwijt op het einde van de avond. Ze had per ongeluk een verkeerde jas meegenomen en dacht SHIT! Wij zijn terug gegaan en hebben oevral gezocht maar niks gevonden. Marta besloot toch maar die jas te houden, waarschijnlijk heeft iemand gewoon per ongeluk ook de verkeerde meegenomen (aka we stole another jacket to get even xd). Toen we terug gingen waren we Lina kwijt... haar ook overal gezocht en gebeld maar she was nowhere to be found. We hebben maar met zn twee de taxi naar huis gepakt en zijn daarna meteen gaan pitten.

​Vrijdag 1 December 2017

​We hadden op tijd de wekker gezet om veel te kunnen zien van Seoul. Voordat we op pad gingen heb ik wel even een panty gekocht voor onder mijn broek en handschoenen want de kou was niet te harden. Op de planning, first off: Gyeongbokgung​ Palace. Was heel erg mooi om te zien, en het leukste was dat er superveel mensen in traditionele Koreaanse outfits liepen. Als je namelijk verkleed komt krijg je gratis entree bij alle museums en paleizen. Het is dus totaal niet gek om zo'n kostuum te huren, en het draagt wel bij aan de sfeer. Het was extra leuk om ook traditionele kleding te zien. Daarna zijn we als tussenstop bij een koffietentje gaan zitten om op te warmen en wat te eten. In Seoul zijn er echt super veel koffietentjes, heel erg leuk en gezellig! En ja hoor... toen we binnen zaten begon het te sneeuwen. Dit was officieel de eerste sneeuwvlok in mijn exchange en ik dacht niet dat ik dat nog ging meemaken. Daarna zijn we naar een ander gedeelte gegaan, geen idee hoe het heette. We moesten namelijk nog even op jassen jacht voor Marta, en met succes! Rond een uurtje of 18:00 zijn we geslaagd en wel weer terug gegaan naar Marta der kamer. Eenmaal op de kamer was ik hoog nodig aan een powernap toe. Ik heb denk ik driekwartier geslapen en dat deed me echt goed. En ook vanavond gingen we weer uit. Dit keer naar Octagon, de vijfde beste club van de wereld​!!! Die kan ik weer van mijn bucketlist afstrepen. Helaas hadden we na mijn powernap geen tijd meer om avond te eten want we moesten ook nog klaarmaken voor uitgaan en we hadden om 21:30/22:00 met de vriendengroep van Marta afgesproken. Onderweg naar de bar om daar een drankje te doen hield ik het alleen echt niet meer uit, dus ik moest wat eten en maccie was het snelste en makkelijkste om te eten dus dat was ons diner. Daarna gingen we weer terug naar de groep om ergens bij een cafeetje een drankje te doen in Gamnam. Dit is ook meteen de wijk waar Octagon zit. Rond een uurtje of 12 stonden we daar dan, partying in one of the best clubs EVER! Het was zo vet, heb echt ook nog nooit gehad dat er alleen maar goede muziek gedraaid werd achter elkaar. Geen moment, geen seconde dat ik dacht dit is matig. En zoals altijd was het gewoon super  leuk met Marta! Na een top avond zijn we weer terug gegaan naar Marta er kamer en zijn we ook nu weer als een blok in slaap gevallen. Helemaal gesloopt van de afgelopen 2 nachten.

​Zaterdag 2 December 2017

​We hebben eigenlijk de halve dag vergooid aan het uitslapen... want toen we om 11:00 wakker werden van de wekker zagen we het allebei niet echt zitten om op te staan. Om 13:00/14:00 hebben we toch alle moed bij elkaar kunnen verzamelen om ons bed uit te komen. We hebben rustig gechilld en op slakkentempo alles gedaan. Daarna zijn we naar Hondai gegaan, een hippe wijk in Seoul. Hier hebben we met zijn drieën (Marta, Lina en ik) Korean BBQ gedaan, was echt super lekker. Dit was wel anders dan die ik in Hong Kong had gedaan maar nu heb ik tenminste de échte manier ook gedaan. After this we had a special dessert !! Ook weer typisch Koreaans, het was een soort van shaved ice, ook heel lekker. Toen eenmaal op de kamer twijfelde we of we nog wel uitgingen of niet... en ja hoor toch hebben we ons weer over laten halen. Plus, als Marta en ik met zijn tweeën zijn hebben we niemand die dan toch even onze 'verstandige kant' motiveert - we waren moe maar wisten ook dat als we daar waren het toch weer leuk was. En so we went out, dit keer weer naar Itaewon. We hadden binnen 1,5 uur al 3 stempels van verschillende clubs want wisten niet echt waar we nou heen wilden, en uiteindelijk zijn we in Fountain beland. Ohja, niet heel onbelangrijk: we hadden soort van bedacht om 3:00 naar huis te gaan. Ook dit plan is natuurlijk helemaal mislukt want na een leuke avond en een lekkere kebab als afsluiter lagen we om 7:15 in bed XD

​Zondag 3 December 2017

​Ondanks dat we zo fucking laat (vroeg in de ochtend eigenlijk) op bed lagen waren we wel om 11:00 al ons bed uit. Na het ontbijt zijn we naar een wijk gegaan die Dongdaemun heet. Hier zijn we naar DDP gegaan en hebben we een markt bezicht waar ze typisch Koreaans eten hadden. Het was een soort van grote rösti met dingen erin in de vorm en met de grootte van een pannenkoek, erg lekker! Daarna zijn we weer naar Gamnam gegaan om de supermooie Ceox Library te bekijken en een lekker kopje thee te drinken. Ook heeft Gamnam de bekende handen van dat Gamnam dansje (hop hop Gamnam Style), dus daar hebben we ook een leuke foto gemaakt. Rond 18:00 hebben we met haar vriendin afgesproken om Christmas gift shopping te doen, dit hebben we gedaan in een underground shopping mall. Ik heb wat souvenirs gekocht en een jurkje en een trui... super goedkoop allemaal daar die kleding niet normaal. Hierna zijn we weer terug gegaan naar Anam, die studenten wijk waar ook Marta haar kamer zit en hier hebben we lekker gefrituurde kip met salade gegeten als avondeten. Ik vlieg morgen ochtend heel vroeg (6:25) dus moest toen we op haar kamer waren mijn koffer inpakken en alles al klaarzetten omdat ik 's nachts met de taxi en de bus naar het vliegveld moest. Toen ik dit eenmaal had gedaan en had gedoucht was het alweer 23:30, dus ik had echt maar 2,5 uur slaap... maar elke seconde telde dus ik pakte het toch wel even. Om 2:00 ging dus me wekker weer en om 2:45 vertrok ik met de taxi richting het bus station, vanaf waar de bus om 3:20 vertrok. Ik was perfect op tijd op het vliegveld, maar er waren wel super lange rijen bij de douane enzo, super kut. Ik streste hem wel even maar was gewoon op tijd bij mijn gate achteraf. In het vliegtuig en in de bus naar het vliegveld heb ik allebei nog prima geslapen, ik wilde wel graag wat energie hebben in Hanoi -  duh!

Nou dat was me weer een week zeg. De titel zegt het al: the week of extremes. Extreem veel leren, extreem weinig slaap, extreme kou, extreem goede clubs, extreem veel gelachen maar ook extreem druk geweest op school met deadlines en toetsen. Ik heb het in de eerste helft moeilijk zwaar gehad en de tweede helft ontzettend leuk! Het was super gezellig met Marta en ben blij dat ik ben gegaan en dat ik nu ook Seoul van mijn lijstje af kan strepen. Voor de volgende week staan er nog meer avonturen op de planning: travelling through Vietnam van het Noorden naar het Midden. Ik heb er zin in!