Week 15: Girls on tour - Roadtrippin' in Vietnam

10 december 2017 - Hoi An, Vietnam

Een nieuwe week en weer het begin van een nieuw avontuur. Deze week staat compleet in het teken van onze roadtrip door Vietnam. Ook vanaf deze week ben ik nog precies 3 weken in Azië... wat is de tijd snel gegaan zeg. Let's enjoy the time I still have here!

​Maandag 4 December 2017

​De vlucht is verder prima gegaan. Ik was uiteindelijk gewoon op tijd voor het boarden dus de stress was onnodig. Eenmaal in Vietnam moest er nog heel wat geregeld worden bij immigratie. Ik heb van tevoren wel al papierwerk geregeld maar het visum zelf moet op het vliegveld gedaan worden. Het duurde echt super lang.. heb zeker 45min/1h gewacht voordat mijn visum in mijn paspoort zat en heb daarna nog eens 30/45min in de rij gestaan voor de paspoort controle. Het viel wel mee dat mijn koffer dus al klaar stond toen ik door de douane heen was. Het meest kutte was eigenlijk dat ik tijdens het wachten niet kon verbinden met de WiFi tijdens het wachten en dus ook geen contact kon opnemen met de meiden of het hostel om te zeggen dat mijn transfer naar het hostel wat langer moest wachten. Maar ach, ik was toch al van plan om een simkaart te kopen waarmee ik de aankomende 10 dagen kan internetten. Ik dacht dat het wel handig zou zijn aangezien we veel onderweg zijn en we dan genoeg zouden moeten opzoeken en contact moeten kunnen houden just in case. Ik hoefde niet lang te wachten op mijn transfer naar het hostel, en daar waren Chay, Char en Soof al. Zij waren al sinds zaterdag in Hanoi, dus we gingen vandaag de laatste dingetjes bekijken. We zijn naar een pagoda geweest en naar het Ho Chi Minh Mauseleum. We wilden ook naar het Imperial Citadel, maar die was helaas dicht. Verder hebben we eigenlijk gewoon rustig aan gedaan, geluncht en een heel toeristisch fruity t-shirt gekocht voor de ultieme backpackers foto. We hebben gegeten in Old Quarter, super gezellig! Het was Vietnamese BBQ/gourmet en het was echt heel erg lekker ook. Hanoi Old Quarter is een stuk gezelliger dan verwacht. We hebben na het eten nog drankjes gedaan en waterpijp. We gingen niet al te laat naar het hostel want we worden morgen al vroeg opgehaald om naar Halong Bay te gaan.

Dinsdag 5 December 2017

​Het is 5 December... vanavond PAKJESAVOND! Oh nee, wacht... ik ben niet in Nederland XD We werden wel om 7:45 opgehaald voor iets anders ontzettend leuks. De reis naar Halong Bay duurde nog best lang: 2,5 uur met de bus naar GOT speedboot station, toen 7 min met de speedboot naar Phu Long Port en lastly nog 40 minuten met de bus naar Cat Ba town. Vanaf hier gingen we met zijn vieren op een privé boot naar Halong Bay. Tijdens de dagtour hebben we een super lekkere lunch gehad terwijl we door het prachtige gebied gingen. Onderweg hebben we een floating fisher's village gezien, langs Lan Ha Bay gevaren en langs de bekende rots van Halong Bay. Vanaf het midden van Halong Bay kregen we een kajak waarmee we zelf een uur op ontdekking mochten. Het was echt heel mooi om te zien en zo gezellig! Het roeien was nog moeilijk lastig tegen de stroming in, zeker toen we door de tunnel naar de hidden lagoon gingen. Op de terugweg naar Cat Ba town heb ik eigenlijk alleen maar geslapen. Ik moest nog zoveel uurtjes slaap inhalen van afgelopen weekend dat ik echt niet wakker kon blijven. Het was allemaal super goed geregeld: we werden met de auto naar de bus gebracht die ons rechtstreeks naar Tam Coc zou rijden (onze volgende stop). Het was super toevallig: Menal zat in precies dezelfde bus terwijl we dat helemaal niet van tevoren wisten XD

De bus duurde ruim 3,5 uur, maar het was prima te doen. Ik heb een beetje series gekeken en ben ook half in slaap gedut. Oh, en om toch een beetje het Sinterklaas gevoel te voelen hebben we lekker pepernoten gegeten jeeeej. We kwamen rond 20:00 bij het hotel - Tam Coc Bungalow - aan, toen hebben we eigenlijk meteen avond gegeten en wat cocktails gedronken. Daarna zijn we gewoon naar de kamer gegaan om te douchen en gaan slapen, morgen weer een drukke dag.

Woensdag 6 December 2017

We zaten lekker op tijd aan de ontbijt tafel, 9:30 om precies te zijn. Het uitzicht was echt super mooi tijdens het ontbijt (see the pictures!!) We hebben besloten om scooters te huren, want Tam Coc staat bekend om de chille fiets en scooter route. Ondanks dat het best gevaarlijk kan zijn in steden als Hanoi, waar het veel drukker is, kunnen we gelukkig in Tam Coc wel touren. We hebben zelf een lijstje gemaakt en wilden de verste stop het eerste zien: Bai Dinh Pagoda. Onderweg waren er zoveel leuke bezienswaardigheden te zien al... Elke keer als we er langs reden zeiden we: 'Doen we op de terugweg wel' - maar we zijn wel op sommige plekjes gestopt voor mooie foto's. Voordat we bij de Bai Dinh pagoda waren zijn we nog bij een tentje gaan zitten om te lunchen, lekker fried noodles met groenten. Ohja, ook nog een 'bijna ongeluk' gemaakt toen we wilden stoppen in het grind en de scooter hem tripte... was meer een afstap foutje zou ik zeggen. Ook tijdens het rijden zijn we Menal en die vriendin van haar nog tegen gekomen, heel gek maar weer super toevallig. Na het bekijken van de Bai Dinh Pagoda en omliggende tempels zijn we naar de Mua Cave en Hang Mua gegaan. Helaas hadden we de verkeerde route terug dus we konden het 'we doen het op de terugweg wel'-lijstje niet afmaken. Achteraf niet zo heel erg, want nu konden we vanaf boven op Hang Mua de zonsondergang zien. After this: dinner in Ninh Binh. De route ging aan het begin echt heel chill, totdat we de rest van de route volgenden en op een fucking snelweg terecht kwamen. Het was tijdens de spits... damn was echt wel even schrikken! Er reden ook gewoon andere scooters hoor, dus we deden niks verkeerd maar ik vond het toch eng. Het ging verder allemaal wel heel goed hoor! We hebben ook ziek hard gereden, achteraf echt best vet. We hebben Italiaans gegeten en zijn daarna weer terug gegaan naar het hotel. De spits was toe al over dus het was een stuk rustiger dan op de heenweg. Sophie moest om 20:30 klaarstaan om dan met de taxi naar Hanoi te gaan. Zij vliegt morgen al terug naar HK omdat ze eerder tentamens heeft. Bij het hotel hebben we nog lekker lang gezeten en gekletst en daarna zijn we gaan douchen en gaan slapen.

​Donderdag 7 December 2017

​De ochtend begon lekker kut... we werden allemaal wakker van het kutgeluid van de construction workers. We zijn om 9:00 gaan ontbijten, hebben rustig onze koffers ingepakt en zijn alvast uitgecheckt. We konden gelukkig wel de koffers laten staan en nog douchen bij het hostel nadat we de hele dag sightseeing hebben gedaan. Om 11:15 gingen we weer de weg op met de scooters. Stop 1: Trang An Landscape Complex, Stop 2: Hoa Lu Citadel, Lunch, Stop 3: Bich Dong Pagoda. Het was nog best lastig om Bich Dong te vinden, maar uiteindelijk zijn we geslaagd. Daarna zijn we bij een restaurant gaan zitten waar Menal ook was. Na wat boodschappen voor tijdens de trein reis zijn we terug gegaan naar het hotel om te douchen en ons klaar te maken voor de treinreis. Before we left Tam Coc hebben we bij een restaurantje gegeten en toen hebben we de taxi naar het trein station gepakt. Of naja, het was geen eens een taxi maar een neef van de vrouw die de taxi kwamen we achteraf achter voor ons belde, maar we zijn voor een vriendenprijsje naar het treinstation gebracht. We waren ruim op tijd voor het vertrek van de trein, maar hebben gewoon even series gekeken enzo. En daar kwam die hoor, om 22:24, de trein van Ninh Binh naar Hué. We hadden 3 zachte bedjes in een kamer van 4 zachte bedjes.. het was dus nog de vraag bij wie we in de kamer zaten. We hoopten echt op een normaal iemand, want toen de trein aankwam zagen we al zo'n creep in één van de kamers (dan  had ik echt niet geslapen). BUT... we were lucky ! Het waren prima bedden en de vierde persoon was gewoon chill. Niemand had helaas WiFi, en that's where I come in. Ik heb me hotspot aangezet zodat de rest ook even kon internetten. Ik heb even Netflix gekeken en ben daarna heerlijk gaan slapen, zo diep dat ik zelf me bed uit gedonderd ben hahaha. De rest had niet zo'n goede nachtrust, maar ik kan zowat overal KO dus dat scheelt.

​Vrijdag 8 December 2017

​We kwamen iets later dan gepland aan in Hué en hebben toen meteen de taxi naar het hotel gegaan. We zaten in het Thiên Ruby Hotel en het was super schoon en mooi. Aangezien we al om 10:30 bij het hotel aankwamen konden we nog niet inchecken. We zijn maar naar een koffietentje gegaan om daar te ontbijten en hebben alvast geld gepind om de tijd te doden. Rond 12:00 konden we onze kamer op en hebben we allemaal gedoucht en omgekleed voor weer een dagje sightseeing. Er was niet super veel te doen in Hué, maar precies genoeg om een dag te vullen. We zijn lopend naar de Dong Ba markt gegaan en zijn vanaf daar naar de Imperial/Forbidden City gelopen. Allebei best leuke dingen om te zien. Vanaf hier hebben we de taxi naar de Celestial Lady Pagoda genomen en daarna de Tomb of Tu Duc (een keizer van heel vroeger). Allemaal highlights van Hué. Het laatste ding op ons lijstje was het verlaten waterpark. Het zag er heel vet uit!! 's Avonds hebben we super uitgebreid gegeten: carpaccio, pasta pesto en heerlijke bruchetta's. Na het eten zijn we naar de wat drukkere straat gegaan waar allemaal leuke terrasjes en barretjes waren voor drankjes. Rond 22:00 hadden we het allemaal wel gehad, dus toen zijn we naar het hotel gegaan; shower and goodnight after!

​Zaterdag 9 December 2017

​Vandaag gingen we weer verder: girls on the road! We hebben een motor tour geboekt van Hué naar Hoi An waar we de hele dag mee bezig zouden zijn. De tour guides en motor bestuurders waren super aardig en gezellig. Op de route zijn we bij verschillende mooie plekken gestopt: Fisher village (bij een meer waar drie rivieren samenkomen), Elephant Springs (geen echte olifanten, maar wel rotsen in de vorm van een olifant), het strand (hier hebben we ook gelunchd - en Chay is hier uit der broek gescheurd XD), Han Van passing (de berg tussen Hué en Da Nang - super mooi! En we hadden echt geluk met het mooie weer), de China Beach in Da Nang (derde mooiste strand van Vietnam), Marble Mountains en daarna het hotel. We hebben een kamer in de homestay waar het zusje van Sophie ook zit (die is op stage daar). Na het uitrusten op de kamer zijn we naar de tailor gegaan waar Chay is opgemeten voor een jurkje wat ze al heel lang heel graag wilt. Als avondeten hebben we Indisch gegeten en daarna hebben we door Old Town gelopen en hebben we de bekende lampionnen gezien. Het marktje was ook leuk om te zien, en we zijn daarna we bij Tiger Bar gaan zitten voor drankjes. Het was 'een soort van uitgaan', maar we called it a day at 23:00/00:00 dus lagen niet al te laat op bed.

​Zondag 10 December 2017

​We hebben allemaal besloten om lekker uit te slapen. Om 12:00 zijn we van het hostel weg gegaan. Voordat we gingen ontbijten zijn we nog gestopt bij de tailor, maar het jurkje was helaas nog niet af. Ik heb wel een keuze gemaakt over wat ik wilde laten maken en heb de afmetingen laten doen. So excited to see the result! We hebben ontbeten bij Hoi Ann Roastery en hebben een beetje door Old Town heengelopen. Het was echt verrassend lekker weer, dus we dachten: let's do the basket boat tour - een tour met ronde rieten bootjes. Daarna hebben we lekkere mango sap gedronken en mango gegeten- mango overload​. De volgende stop was de bekende Japanse brug. Als lunch hebben we Banh Mi broodjes gehaald en heerlijk gegeten. Om 15:00 hadden we de afspraak voor Chayenne der jurkje, die was af maar ze moesten nog wel redelijk wat dingen aanpassen. 's Avonds hebben we lekker Vietnamees gegeten bij een straat tentje en hebben daarna over de markt gelopen. De avond eindigde weer met drankjes en shisha, het was een drukke maar super leuke dag!

De week in Vietnam is echt super snel gegaan. Ik heb zo ontzettend veel gezien in de een week tijd. Tot nu toe hebben we gerezen met de bus, de boot, de taxi, de trein en met de motor. Girls on tour in Vietnam. Wat was het me toch een reis, maar hij is nog niet klaar. We hebben nog 2 volle dagen in Hoi An, dus daar gaan we nog rustig van genieten.