Week 4: Kon'nichiwa

24 september 2017 - Tokyo, Japan

Weer een nieuwe week met nieuwe verhalen. Ik ben deze week van donderdag tm zondag avond naar Toyko geweest met drie (Nederlandse) vriendinnen: Chayenne, Sophie en Charlotte. Ontzettend leuke stad, wel heel anders dan Hong Kong, maar eerst zal ik vertellen over de rest van de week.

​Maandag 18 September 2017

​Eigenlijk heb ik over deze dag niet zo heel veel boeiends te vertellen. Het was een maandag als elke andere: ik ben naar de uni geweest, heb wat aan school gezeten en heb gebeld met mensen thuis. Gewoon een rustig dagje.

​Dinsdag 19 September 2017

​Ook deze dag begon gewoon zoals elke andere. Eerst ben ik naar de les geweest tot 15:00 en erna heb ik in de kantine geluncht. 's Avonds was er een 'Welcoming Party' bij de residence van het Nederlandse consulaat in HK. Alle Nederlanders die in HK op exchange of stage zijn waren hiervoor uitgenodigd. Dus na snel wat opgewarmde pasta te eten van afgelopen zondag heb ik een net jurkje en me hakken aan getrokken (de dresscode was 'smart-casual') en heb ik me make-up gedaan. Het was wel heel leuk om iedereen opgedoft en netjes bij het consulaat te zien. Ook gewoon super gezellig om weer even met alleen maar Nederlanders te zijn. Het consulaat heeft op eten en drinken niet bespaard: er liep gewoon een mannetje rond om wijn bij te schenken en een stuk of 3 serveersters die om de 3 minuten met eten aankwamen. Ik was ZO blij: er waren gewoon bitterballen en kaasblokjes (Tata's be like). Hierna zijn we spontaan uitgegaan met nog een groepje jongens, wat ook echt super leuk was. Charlotte en Sophie, die samen een kamer in de Hop Inn hebben, waren eerder naar huis gegaan. Ik ben toen langer gebleven want één van die jongens heeft ook een kamer op de SR, dus dan konden we samen met de taxi terug. Uiteindelijk zijn we echt nog tot 3:30 op LKF geweest en kwam erna een van die jongens met het goede idee om na de bus uit te komen nog naar een restaurant te gaan. En boys being boys is tijdens de busrit eentje nog net niet het raam uit gevallen toen die eruit ging hangen, echt een mongool hahahaha maar kon wel echt met ze lachen. Nou wij dus alsof het de normaalste zaak van de wereld was noodles eten om 4 uur 's nachts. Mooi ook als eentje ook nog denkt dat die 'extra spicy' kan bestellen. Ik kon het niet laten om een wedje te leggen op at hij 2 hele pepers zou eten, en jahoor: he did it! De tranen liepen over zn wangen, maar he earned himself a free meal. Hierna heb ik met een van die jongens de taxi naar de SR gepakt en ben lekker gaan slapen.

Woensdag 20 September 2017

Echt top: een meeting om 11:00... na 4,5 uur slaap zat ik bij een groupmeeting -.- (top idee, NOT). Hierna heb ik wat aan huiswerk gezeten en mijn blog geschreven van vorige week. Weer van 15:00-22:00 les gehad en erna moest ik nog mijn koffer inpakken voor Tokyo... Veel gedaan vandaag terwijl ik echt 0 energie had, maar gelukkig kan ik morgen lekker bijslapen in het vliegtuig.

Donderdag 21 September 2017

​Heerlijk ontbijtje gehaald bij de bakker: een afbak broodje met kaas, bacon, en miniaardappeltjes, loved it. We gingen op tijd naar het vliegveld, want om 13:20 zouden we vertrekken. We vlogen met alleen handbagage, wat prima was voor zo'n korte tijd, maar mijn koffer was dus 2 kilo te zwaar. Heb ik weer... Ik moest dus op het vliegveld dingen omzetten naar mn tas en heb mijn slippers moeten meesmokkelen onder mijn shirt - way to go XD Tijdens de vlucht lekker geslapen en bij aankomst hebben we meteen sushi gegeten. Japan is the best place for sushi!!! Bij aankomst in onze Airbnb wilden we eventjes een planning maken van wat we welke dag wilde zien alleen het internet was zo fucking traag dat we alleen konden appen. Gelukkig was het wel een pocket-wifi, dus we konden de wifi overdag meenemen zodat we overal bereikbaar waren via internet en om de google maps te gebruiken. Het appartement was echt perfect: één slaapkamer met 2 tweepersoons bedden, super schone badkamer, keuken met alles wat we nodig hadden en een super gezellige woonkamer met typische Japanse salontafel! Na een lange dag zijn we allemaal gaan douchen en gaan slapen om fit te zijn voor de rest van het weekend.

Vrijdag 22 September 2017

​We zijn vroeg opgestaan om ergens een tentje te vinden om te ontbijten waar ze ook goede wifi hebben, met die kut pocket wifi konden we namelijk niks opzoeken en geen plannen maken. Onderweg naar Ueno (een van de grotere metro stations ongeveer 10 minuten van ons appartement) zijn we door een levendig en mooi park heen gelopen. Japan geeft een veel 'normalere'/gewone sfeer af in vergelijking met Hong Kong. Het is veel minder overweldigend maar wel ontzettend mooi. We hebben ontbeten bij een koffietentje genaamd Tully's en zijn hierna op stap gegaan. Eerst hebben we in Tsukiji de grootste vismarkt in Tokyo bezocht. Er waren daar zoveel lekkere dingen te vinden dat ik echt van elk kraampje wel wat wilde proberen. Maarja, keuzes maken: ik heb uiteindelijk met een soort van omelet op een stokje geprobeerd wat was bereid met soja saus en iets met een vis smaakje en daarna heb ik viscakejes geprobeerd. Allebei echt heel erg lekker! Onze tweede activiteit was Tokyo Tower, een soort van namaak van de Eiffeltoren maar dan rood veel kleiner. Het heeft ook een andere functie dan alleen 'bezienswaardigheid', maar heb geen idee welke. We zijn niet naar boven gegaan omdat het mistig was en het toch niet echt een hoge toren was. Daarna hebben we wat rondgelopen en hebben we real-life mario kart gezien op de normale autoweg. Super raar en heel grappig om te zien, mensen verkleed als mario kart karakters in kartautootjes. De derde stop was Yoyogi park, gewoon heel rustgevend en mooi. Toen we hier doorheen liepen kwamen we uit bij de Meji Jingu tempel en de Meji Shrine. Bij deze tempel kon je een houten plaatje kopen waarop je dan een wens en/of bedankje zon zetten en die dan onder de boom kon ophangen. Ik vond het wel leuk om ook wat achter te laten bij de tempel en heb toen een plaatje gekocht. Trouwens, voordat je de binnenplaats op kon stond er eerst zo'n grote wasbak met kraantjes en een soort van schepjes. Je moest eerst even water over je handen gieten (en moest het eigenlijk ook drinken, maar dat heb ik niet gedaan) als ritueel voordat je naar binnen gaat. Na de lunch hebben we even in een winkelstraat gelopen, maar het begon fucking hard te regenen dus daar zijn we snel mee gestopt. In Tokyo hadden ze ook een soort van ruimte met allemaal photobooths waar echt bizar veel mensen waren. Je kon dan foto's maken en ze bewerken. Was wel heel grappig om te doen en de foto's zijn ook wel een leuk aandenken. Tegen etenstijd zijn we naar de drukste voetgangersoversteekplaats ever​ geweest: de Shibuya crossing. Ik heb filmpjes en foto's gemaakt, er waren echt niet normaal veel mensen. Als avondeten hebben we heerlijke pizza en pasta gegeten (ik weet het, westers eten in Japan... maar we hadden allemaal gewoon zin in Italiaans eten). In het restaurant hadden we zelfs onze eigen 'kamertje', echt heel relaxt. Na het eten hebben we nog even wat van Shibuya gezien en zijn erna naar het appartement gegaan.

​Zaterdag 23 September 2017

​Vandaag zijn we wat later opgestaan om toch wat extra uurtjes slaap te pakken. Na een lekker ontbijt bij Tully's zijn we naar de wijk Asakusa gegaan. Hier wilden we naar de bekende Senso-Ji tempel gaan. Op de weg naar de tempel hebben we over een typisch Japans marktje gelopen en hier een hele aparte koekjes geprobeerd met red beans erin, niet echt mijn smaak maar wel het proberen waard! Deze tempel was veel drukker dan de vorige, maar wel heel mooi. Hierna liepen we door een straatje waar heel veel Japanners buiten aan tafeltjes bier zaten te drinken en Japanse tapas aan het eten waren. Echt een hele gezellige sfeer! We hebben toen besloten om ook maar even te gaan zitten om een drankje te doen voordat we de rest van Toyko gingen verkennen. Hierna zijn we naar de wijk Harajuku gegaan. Deze staat bekend om de (in onze ogen) 'aparte' buurt in Japan: comic book stores, high tech media voor nerds, game halls en van die typisch 'comic book character' verkleedde meisjes. Hierna hebben we een andere buurt bezocht genaamd Ginza, wat een wat duurder gebied is met vooral veel winkels. Hier zijn we niet al te lang gebleven, shoppen kan ook in Hong Kong ;p. Toen we eenmaal honger begonnen te krijgen besloten we om naar Shibuya te gaan om daar een restaurantje te vinden om te gaan eten. We hebben gister zoveel opties gezien in die wijk dat het ons makkelijker leek daar wat uit te zoeken. We wisten dat ze in Japan veel restaurants hebben waar sushi op een lopende band voorbij komt, en wilden dus bij Katsu gaan eten. Maar guess what: toen we daar aankwamen stond er een 2 uur lange rij voor de deur... dacht toch even niet dat ik daarop ging wachten (ik word chagrijnig als ik honger krijg dus dat was geen goed idee geweest). Toen hebben we even gegoogled waar een andere leuke sushi tent zat en zo kwamen we uit bij Genki Sushi. Dit was ook echt super lekker en heel erg grappig: de sushi werd namelijk door een soort van plaat op een rails/spoor voor je neus geserveerd. Ik heb wat filmpjes gemaakt, is echt leuk om te zien. Na lekker gegeten te hebbe zijn we toch nog even gaan shoppen bij de 6-verdieping grote Forever21 (en of course: i bought some stuff). Ook hadden we nog de Government Observatory Deck op onze planning staan. Dit is het gebouw van de overheid waar je naar de 45e verdieping kan om hier een 360 graden zicht te krijgen op de stad. Het was al donker dus we hadden heel mooi uitzicht op Tokyo by night. Toen besefte we ook pas hoe fucking groot Tokyo eigenlijk is, heel vet om te zien. Om de dag af te sluiten hebben we in Ueno, de buurt bij ons appartement, nog een cocktail gedronken en zijn hierna naar bed gegaan.

​Zondag 24 September 2017

We moesten dit keer wel wat vroeger op, want we moesten om 10:00 al uitchecken. Ook betekende dit dat we geen pocketwifi meer hadden, dus moesten we even bij een koffietentje de hele dagplanning en routes in elkaar zetten. We hebben onze handbagage koffertjes bij Ueno in een locker gedaan om zo toch onze handen vrij te hebben tijdens de sightseeing. Na het ontbijt zijn we naar de Sky Tree gegaan. Dit is een beetje hetzelfde als government observatory deck alleen net iets anders. Helaas moesten we hier wel 45 minuten in de rij staan om een ticket te kopen, daarna weer 20 minuten om met de lift 400m omhoog te kunnen en ook weer eens 25 minuten in de rij om weer terug naar beneden te gaan. Het was ook een beetje mistig dus dat was jammer, maar het uitzicht was nog steeds heel mooi. We hebben een beetje geprobeerd aan te wijzen waar we nou precies allemaal geweest waren het afgelopen weekend. Het was niet fantastisch, maar we kunnen in ieder geval zeggen dat we het hebben gezien (been there, done that). Het was ook echt de enige activiteit waarvoor we moesten wachten en betalen, dus we mogen niet klagen. Door het lange wachten was wel de halve dag al voorbij, maarja niks aan te doen. Hierna zijn we naar Imperial Palace East Garden geweest met de intentie om ook the Imperial Palace te zien. Helaas was alleen het park open voor visitors en is het Imperial Palace privé, met uitzondering van twee dagen per jaar... (wisten wij veel, op internet stonden gewoon foto's van het paleis). Als laatste activiteit zijn we terug gegaan naar Ueno, omdat we hier de minste tijd van allemaal hebben besteed. Toen zijn we erachter gekomen dat het veel meer leuke straatjes had dan verwacht. Er was één hele straat met restaurantjes waar je kan BBQ's op een miniBBQ aan tafel. Je kunt dan rauw vlees bestellen en het zelf maken, een soort van gourmetten in een restaurant: super leuk! Helaas is één van de meiden vegetarisch, dus dan had ze amper kunnen eten. Ook de Japanse tapas is dan geen goed idee, wat ik ook echt wel heel kut vond maarja niks aan te doen. Uiteindelijk hebben we Japanse Ramen gegeten: DE-LI-CIOUS! Daarna hebben we de straatjes afgelopen en hebben we een ijsje gegeten. Hierna was onze tijd alweer om en moesten we richting het vliegveld. We waren op tijd en ready to go home na een geslaagd weekend, alleen there it is: vertraging - why not right?! We zijn anderhalf uur later vertrokken dan gepland, en ik was dus echt al dood op voordat ik het vliegtuig in ging. Tijdens de vlucht ook echt kut geslapen, dus mijn nachtrust was echt 0,0. Toen ik om 7:30 thuis was ben ik meteen mijn bed in gegaan voor een korte 3 uur slaap om dan weer op te staan en naar mijn bed te gaan. Dat is iets waar ik me later wel zorgen over maak, voor nu is het GOODNIGHT - of ook wel Goodmorning!

Eerste trip, 100% geslaagd! De foto's en video's geven een betere indruk van het weekend, I hope you like it. Tot volgende week.

1. Gemma van Straalen:
    3 oktober 2017
    jazzlynn leuk om te lezen en dat je er van geniet
    ik keek al op de telefoon van opa maar dat is niet goed nu zelf achter computer gaan zitten en gelukt dikke kus oma
  2. Truus van straalen:
    8 oktober 2017
    Wat zie je veel Jazzlynn en je geniet er zo van
    Wat een goede Foto's allemaal
    Groetjes en kusjes daaaaaag oma utrecht