Week 6: National Holiday events and a remote weekend getaway

8 oktober 2017 - Hongkong, Hongkong

Hey allemaal! Zoals ik vorige week al had verteld bestaat deze week uit wat national holiday dagen. Hierdoor vallen de lessen uit op maandag en donderdag: lekker kort schoolweekje dus. De hele week staat in Hong Kong in het teken van het Mid Autumn festival, ik denk een soort van vergelijkbaar met kerst voor ons (maar dan anders ;p). Deze week zit weer vol met super leuke dingen, ik kan niet wachten om ze met jullie te delen.

​Maandag 2 Oktober 2017

​Het is nog niet helemaal opgeklaard en wat 'slechter' weer dan normaal. Ik heb vandaag vooral besteed aan het bijwerken van school dingen en leren voor Mandarijn. Ik heb woensdag mijn eerste Mandarijn toets, wat betekent dat ik ook zo'n 25 Chinese tekens moet kennen en luisteropdrachten geoefend moet hebben. Ik ben er wel goed aan toe gekomen vandaag. Ik heb vandaag ook een super leuk uitstapje geboekt voor op Phuket: we gaan naar een olifanten sanctuary in de jungle waar we met olifanten in de modder mogen, ze mogen wassen en mogen voeren. A-MAZING toch! Na een dagje in de bieb heb ik met Chayenne, Claire, Sophie en Charlotte pannenkoeken gemaakt als avondeten, hadden we allemaal echt superveel zin in. Hierna ben ik nog lekker gaan sporten en uitgeput me bedje in gegaan.

​Dinsdag 3 Oktober 2017

​Zoals gewoonlijk heb ik gewoon les van 12:00-15:00. Hierna heb ik mijn college aantekeningen eventjes bijgewerkt en groepsopdrachten vooruit gewerkt waar kon. Hierna heb ik afgesproken met Menal en Karolina om de (niet verplichte) les 's avonds te skippen en naar Tequila Jacks te gaan voor, jahoooor: ​taco tuesdaysssss​. Taco's voor 9,99 HKD per stuk (dat is echt 1,10€). Na een heel gezellig etentje zijn we naar de Tin Hau Fire Dance Festival gegaan. Het was hier *fucking* druk en veel te warm, maar we wilden er wel bij zijn. Half op een hek geklommen kon ik er toch wat van zien. Het was een 65m lange 'draak', gedragen door mensen en bewerkt met aangestoken wierrookstokjes die zo sierlijk door de straten van Tin Hau gelopen werd. Hierna hebben we het versierde pad gevolgd naar een park met super veel lichtjes en grote lantaarns. Achteraf kwamen we erachter dat dit het Victoria Park Urban Lantarn Festival was (wat eigenlijk op de planning stond voor morgen). Na een leuke dinsdag avond zijn we allemaal naar huis gegaan en gaan slapen.

Woensdag 4 Oktober 2017

Ik moet zeggen, ik zit lekker in mijn ritme. Ik sta elke ochtend om 9:00 op, een stuk beter als eerst. Zorgt er ook voor dat ik wat vroeger in slaap val, echt blij mee. Ik heb voor de les mijn blog geschreven, Mandarijn geleerd en aan mijn individual assignment voor Understanding Persuasion gewerkt. Om 17:15 was mijn eerste les al klaar, toen ben ik nog even langs mijn kamer gegaan om te leren en wat te eten om erna naar Mandarijn te gaan voor de Quiz. Het ging op zich wel prima, nou ja het leer gedeelte dan. Luisteren blijft toch echt moeilijk! We mochten na de Quiz allemaal weg, i.v.m. Mid-Autumn events. Zoals ik gister al zei: op de planning staat de Lantarn event in Victoria Park. Ik ben toen met Chayenne, Sophie en Charlotte alsnog even meegegaan. Het was wel echt een stuk drukker dan gister, en er waren nu ook live optredens dus dat was wel een leuke toevoeging! Charlotte en ik zijn hierna nog naar Wan Chai gegaan om bij Typhoon een paar gratis drankjes mee te pakken van Ladies Night en gewoon gezellig een drankje te doen met nog wat andere mensen bij een andere bar. Allebei zijn we toen uitgenodigd om mee te gaan kamperen op vrijdagavond. Nog even over nadenken, maar het blijkt echt heel leuk te zijn! Gelukkig zijn we ook niet al te laat naar huis gegaan vanavond, ik was een uurtje of twee thuis zodat ik nog een goed aantal uurtjes slaap kon pakken.

​Donderdag 5 Oktober 2017

Vandaag (zoals altijd) had ik geen les. Ik heb wel weer even aan school dingetjes gezeten en gewoon eigenlijk een relax dagje gehad. Niet super veel gedaan moet ik zeggen. Eerst hebben ik en Sophie een cadeautje gehaald voor Claire. Erna haden ik een pizza dinner met Chay, Soof en Char en erna de Horse Races bij Happy Valley. Normaal zijn deze op woensdagavond en kan ik er helaas niet bij zijn door mijn Mandarijn les, maar nu wel. Natuurlijk heb ik ingezet, en helaas ook verloren (ik heb het dus maar bij 1x inzetten gehouden). We zijn hier Menal, Karolina en Caroline tegengekomen en zijn hiermee nog even naar LKF gegaan om een drankje te doen. Toen ik er eenmaal was had ik echt wel zin om uit te gaan, maar was echt beter van niet omdat we morgen een lange reis, hike en cliff jumpen op de planning hebben staan.

Vrijdag 6 Oktober 2017

Vandaag lekker op tijd op om aan de lange reis naar Sai Wan Village. Dit ligt echt een heel end weg van de SR, vandaar het vroege vertrek om 9:45 's ochtends. De reis zag er zo uit: 15 minuten in de metro naar Choi Hung, 30 minuten in de bus naar Sai Kung Pier, 20 minuten in de bus naar Pak Tam Chung, 15 minuten in de taxi naar Sai Wan Pavilion en nog eens 40 minuten (downhill) hiken. We waren zeker 2 à 2,5 uur onderweg, maar dan heb je ook wat! Eindbestemming: Sai Wan beach en Sheung Luk Stream Waterfall. Ik heb voor de zekerheid ook maar extra spullen eten en drank meegenomen voor als het kamperen nog doorgaat. Sophie had besloten niet mee te gaan en Chayenne ook niet i.v.m. de verjaardag van Claire (haar roomie), dus het was de groep jongens, twee meiden en ik (voornamelijk Nederlanders en 3 Canadezen). Er was daar ook nog een groepje Nederlanders: 4 meiden en 2 jongens die ook op CityU zitten, dus dat was ook leuk! Side note: vanaf Sai Kung Pier had ik geen service meer, geen bereik, helemaal niks! ik was vanaf dat moment dus echt afgesloten van de buitenwereld, super klote want kon met niemand communiceren. Chay en Soof hadden hetzelfde probleem... Moet zeggen, dat was niet het handigste als je afspreek de 'kampeergroep' daar te meeten maar allemaal geen bereik hebt. Maar ach, ik wist dat ze ook naar de waterval gingen dus ik zou ze vast uiteindelijk wel tegenkomen, en anders kon ik gewoon met Chay en Soof mee terug. Als eerst gingen we op zoek naar de cliff/waterval/natural pool (het komt allemaal op hetzelfde neer). Na eerst 20 minuten verkeerd te zijn gelopen, kwamen we erachter dat het de andere kant op was (richtingsgevoel van lik me reet, heel onhandig in dit soort situaties zonder internet). Uiteindelijk hadden we het gevonden, en het pad daarheen was al onhandig om te beklimmen. Als ik zeg beklimmen bedoel ik ook echt op, over en langs de rotsen. Zeker de moeite waard, want hoe mooi het daar was ga ik nooit meer vergeten. Eerst even lekker gezwommen en gekeken hoe anderen van het klif zijn afgesprongen (kijken waar mensen zichzelf te pletter gooien en waar mensen levend boven het water komen - ik ga toch zeker niet zelf proefkonijn spelen XD). Uiteindelijk hadden Chay en ik de moed bij elkaar verzameld om ook te gaan... Vanaf beneden ziet het er een stuk makkelijker uit, maar boven had ik toch wel even een steen in me maag. Na korte twijfel zijn we (hand-in-hand) naar beneden gesproken: wat een kick​! Mijn bikini topje zowat verloren en water zo hard mijn neus in dat het er een kwartier later nog uitliep, maar wat was het vet! Toen Chay bovenwater kwam en ik met een pret kop zei hoe sick het was kon zij nog niet zo lachen. Tranen stonden in der ogen en ze zei: 'Jazz ik ben zo hard op het water gekomen, mijn billen doen zoveel pijn'. Ik kon op dat moment alleen maar lachen en zeggen dat ze snel moest gaan bewegen! Toen we het filmpje terugkeken bleek dat ze gewoon in zitpositie op het water is geklapt... ze heeft er blauwe billen aan overgehouden de dag erna. Na weer even te zonnen ben ik met Soof nog een keer gegaan, moet zeggen de tweede keer was toch een stuk enger dan de eerste keer. Na een tijdje bij de natural pool gerelaxt te hebben zijn we naar het strand gegaan: wit strand met fel blauw water. Hier kwamen we de groep tegen waarmee ik 's avonds zou gaan kamperen - perfecte timing. ​Ik heb met de meiden nog een ijsje gegeten en in de zon gelegen en heb om 16:00, toen Chay en Soof bijna terug gingen met de boot, weer mijn spullen gepakt en ben richting de groep gaan lopen. Onderweg daarheen kwam ik 3 jongens van de groep tegen die mijn kant op liepen, ik dacht echt ​huh zijn jullie nu al klaar bij de klif?​ Maar er was wat anders aan de hand... Nick, één van de jongens, sprong van de klif en had zijn arm verkeer waardoor hij tijdens de klap op het water het voor elkaar heeft gekregen zijn schouder uit de kom de zetten... Ik schrok me natuurlijk dood toen ik dat hoorde, heb wel echt een engeltje op mijn schouders gehad. Bij het dorpje hebben we hulp gehaald en is 999 (zelfde als 112) gebeld. Nick lag de hele tijd tijdens het wachten in het water, op deze manier had hij het minst pijn. We kregen het natuurlijk niet voor elkaar om hem uit het water te halen en dan ook nog eens over die rotsen terug naar het dorpje te brengen dus de hulp ​moest​ naar hem toe komen om eerst zijn arm terug te zetten. Na dik 2 à 2,5 uur, waarin we Nick was Gin hebben gevoerd tegen te pijn, kwamen ze met - geloof het of niet - 10 fire fighters en 2 doktoren de rotsen over (fucking overdreven maar alles qua veiligheid is te extreem in HK). Om het nog mooier te maken: het was te donker om te hiken en er gingen geen boten meer dus hij werd opgehaald met de helikopter​. 'Standard Procedure' zeiden ze, gelukkig maar want anders had het hem een godsvermogen gekost. Toen Nick eenmaal in de helikopter terug zat moesten wij nog door hiken naar het strand waar we op gingen kamperen, over de bergen en door bosjes -.- Het was al donker dus ik vond dat echt niet chill maar we moesten wel. Daar aangekomen om 19:20 zijn we bij het strandtentje gaan avondeten. Toen hebben we tenten gehuurd die we ook in het donker moesten opzetten, was op zich beter te doen dan verwacht. De rest van de avond bestond eigenlijk uit chillen bij het kampvuur, drinken, eten, nog meer chillen bij het kampvuur en ga zo maar door. Er lagen ook ineens super random koeien op het strand, en dan denk je dat het een goed idee is om met de koeien te knuffelen. Achteraf gezien had helemaal fout kunnen gaan, maar ze vonden het nog leuk ook hahaha. Ook nog gezwommen, het water was echt verbazingwekkend warm! De avond is geëindigd met de meest voorspelbare prank die er bestaat: haringen lostrekken van andere tenten XD.

​Zaterdag 7 Oktober 2017

's Ochtends zijn we echt allemaal de tent uit gebrand gewoon. Het was zo fucking heet in die tent, de felle zon scheen er echt al dik een uur op voordat ik wakker werd. Ik mijn tent uit, Marle (een van de meiden) nog K.O. in de tent. Wakkermaken had nog weinig zin, zat geen beweging in. Heb eerst nog even mijn matje meegenomen het strand op om hier verder te slapen maar daar kwam weinig van. Zodra ik probeerde op te staan merkte ik ook hoe fucking brak ik was... Snel een appel gepakt en een fles water en ben maar de zee in gegaan, leek de beste optie. Ik vergeet bijna te benoemen hoe mooi het was om op dit strand wakker te worden: ​het was echt prachtig​. Toen iedereen eenmaal wat bijgekomen was zijn we rond een uurtje of 9:15 gaan ontbijten bij die strandtent - heerlijke Fried Rice met ananas! De helft van de groep wilde al teruggaan, echte bikkels want de andere helft (waaronder ik) was echt nog niet in staat te gaan hiken. We hebben nog zeker 2 uur kunnen genieten op het strand, rustig de tijd genomen om te tentjes af te breken en hebben toen alle moed bij elkaar verzameld om terug te hiken in 32 graden vol zon. De eerste hike zou ongeveer 45 minuten duren op brak tempo (het was vooral allemaal bergopwaarts wat het super zwaar maakte. Er zou dan een boot gaan vanaf Sai Wan Village naar Sai Kung pier (dit zou ons nog een bergopwaartse hike en een busrit schelen). Alsof het niet kutter kon: de golven waren te heftig dus er gingen de hele dag geen boten naar Sai Kung pier. Hoe blij ik gister was dat ik bergafwaarts moest, 3x zo kut vond ik het nu om weer terug te hiken bergopwaarts. Zeker omdat we ons hadden ingesteld om met de boot te gaan... Maar ja niks aan te doen. We hebben heel even wat extra water gehaald en na een 15 minuten pitstop hebben we weer de moed bij elkaar verzameld om de rest van de hike te doen. Van het eerste strand tot aan Sai Wan Pavilion zijn we zeker 2 uur bezig geweest, maar we hebben het gehaald. Vanaf hier hebben we de bus gepakt naar Sai Kung waar we eventjes langs de McDonalds zijn gegaan om bij te tanken. Toen weer een bus en de metro. Ik schat dat ik ongeveer om 16:30 thuis was. Helemaal gesloopt, maar ben erna meteen onder de douch gestapt om me klaar te maken voor Claire haar birthday dinner bij Mango Tree. Een Thais restaurant met zulk ontzettend lekker eten, niet normaal! Het was heerlijk!​ Na het etentje hebben we een cocktailtje gedronken op LFK. Ik ben toen naar huis gegaan want kon me ogen echt niet meer open houden, sommige gingen ook al en een paar zijn nog gebleven.

Zondag 8 Oktober 2017

​Het plan was eigenlijk om vandaag naar Macau te gaan met een groepje meiden (Chay, Soof, Caro, Gianna, Iona en Claire), maar ik was zo moe van het kamperen en moest nog zoveel dingen doen dat ik heb gekozen om niet te gaan. Macau is de Las Vegas van Hong Kong, en er zijn ook wat bezienswaardigheden op het eiland. Ik heb gehoord dat het wel leuk is, maar niet fantastisch dus zo erg vond ik het niet om een tripje als deze te skippen. De dag begon met heel wat standaard zondag taken: de was doen (had echt een hele Ikea zat vol dus moest hoognodig wassen), kamer grondig schoonmaken, badkamer grondig schoonmaken, etc. Hierna heb ik eventjes een serie gekeken om wat bij te komen. Ik ben ook maar vast wat kleding gaan klaarleggen voor mijn vakantie naar Phuket met Ferlin. Heb eigenlijk alles gedaan wat nog moest gebeuren: mailtjes verstuurd, werk voor opdrachten van mijn groepjes verdeeld, bustijden voor vrijdag ochtend naar het vliegveld opgezocht, en ga zo maar door. 's Avonds was er ook nog een floor meeting in de common room, we hebben toen met zijn alle pizza besteld en even 1,5 uur wat gekletst en gegeten. Vond het wel chill na een hele dag alleen op me kamer, samen eten is altijd gezelliger dan alleen. Hierna nog wat aan school gezeten en toen lekker mijn bed in gegaan.

Zoals jullie kunnen lezen was het een week met ontzettend veel leuke dingen. Ik denk dat het kamperen by far het leukste ​is wat ik tot nu toe heb gedaan. Ik zou het zo nog een keer doen! Ik kijk ook echt uit naar volgende week vrijdag: reunited with my lover and best friend - crazy toetiebis Ferlin hahahaha. De foto's staan allemaal weer in een nieuw mapje, zeker de foto's van het kamperen zijn super mooi!!

1. Truus van straalen:
    9 oktober 2017
    Super vet verslag doe je wel voorzichtig !
    ik kijk uit naar het volgende avontuur
    veel liefs
    oma utrecht
  2. Gemma van Straalen:
    10 oktober 2017
    Wat een mooi verslag, leuke dingen gedaan.
    Mooie foto's maar wel voorzichtig zijn.
    Alvast een hele fijne vakantie en geniet er van saampjes
    dikke knuffels opa oma xx