Week 1: A whole new world (#aladdinquotes)

3 september 2017 - Kowloon Tong, Hongkong

​Nou daar gaan we dan, mijn eerste echte reisverhaal. Ik ga in mijn wekelijkse updates de highlights van de week bespreken en vooral wat voor indrukken Laten we maar beginnen bij het begin.

Donderdag 24 Augustus 2017

Na een onrustige ochtend en een veel te korte reis naar het vliegveld is het moment van afscheid dan eindelijk daar. Ik wist dat het ontzettend moeilijk ging worden, maar kon me er op geen manier op voorbereiden. Daar ging ik dan....En hoe typisch was het als het dan toch niet allemaal in één keer goed kon gaan. Ik vloog eerst met Chayenne en Sophie naar Heathrow (Londen), hier hadden we een tussenstop van 3,5 uur. De borden waren heel onduidelijk, dus de Gate konden we er niet echt op vinden. Na veel kletsen en wat eten keken we nog eens naar het bord, en ja hoor: 'now boarding (15 min to go)'. Dus wij met handbagage en handtas rennend over het veel te grote vliegveld, met de shuttle naar het andere deel en 3 roltrappen op gerend, maar we waren op tijd. Gelukkig!

Vrijdag 25 Augustus 2017

Na een lange vlucht zijn we dan eindelijk in Hong Kong. Charlotte, een ander meisje van RSM die al in Hong Kong was, stond op het vliegveld op ons te wachten. Wij met al onze veel te zware koffers de taxi in (3 koffers, 3 handbagage trolleys en 3 handtassen - paste voor geen meter, ik was zo bang dat al onze zooi de achterbak uit ging vallen tijdens het rijden). Tijdens de rit keek ik me ogen uit, je ziet zoveel en alles is anders: auto's rijden links, overal spleetoogjes (wat echt te verwachten was) en het was overal zo ​ontzettend​ druk! Bij onze bestemming, midden in Hong Kong bij Tsim Sha Tsui stapten we uit en viel het me meteen op: het rook anders, zo anders: een geur die op dat moment ontzettend ranzig vond. Verder die dag hebben we onze simkaarten geregeld en ergens wat gegeten. Lekker vroeg naar bed, ik was helemaal gesloopt.

Zaterdag 26 Augustus & Zondag 27 Augustus 2017

Zaterdag hebben we allemaal lekker uitgeslapen en gekozen voor een dagje naar het strand: heeeeerlijk! We hebben de middag besteed bij Deep Water Bay, dat is een van de stranden op Hong Kong Island. Echt wel een ontzettend uitzicht, alleen door de tyfoon die net daarvoor geweest was wat rommelig. Daarna zijn we spontaan naar Victoria Peak gegaan: het hoogste punt van HK vanaf waar je een perfecte skyline kan zien van de gebouwen en de bergen. Ik vond het echt een heel vet begin van de exchange, kijkend naar het uitzicht van zo'n grote en mooie plek: mijn thuis voor de komende 4 maanden. De zondag was een rustig dagje, er was namelijk weer een tyfoon voorspeld. Iedereen werd verzocht binnen te blijven - niet dat er veel te doen was want het regende ontzettend hard - dus hebben we lekker relaxt een filmpje gekeken in het hostel.

​Maandag 28 Augustus 2017

​Lekker vroeg op om in te checken op campus voor de student residence. De zenuwen liepen wel een beetje op, ik was zó benieuwd wie mijn kamergenoot zou worden. Aangezien Chayenne en ik er lekker vroeg bij waren, was ik als eerste op de kamer en had ik alle tijd om met wat muziek op mijn kast in te delen. Mijn roomie, Gianna, heb ik later die dag pas ontmoet nadat ze op mijn berichtje had gereageerd die ik op het bed had achtergelaten. Na heel wat spanning was ik super blij om te horen dat ze Nederlands was - scheelt nogal wat onenigheden over gewoontes en manier van doen - en dat ze, heel toevallig, ook op het Erasmus studeert (rechten). De kamer was lang niet compleet: bed overtrekken, kussens, kleerhangers, etc. ontbraken nog dus dat betekende maar 1 ding: een uitstapje naar de Ikea. Daarna heb ik met wat mensen van hetzelfde gebouw (Hall 9) en mijn roomie wat gegeten bij het Chinese restaurant op campus, was erg lekker en ook super gezellig!

​Dinsdag 29 Augustus 2017

​Nog lang was niet alles geregeld... ik moest nog een studenten ID halen, alle douch artikelen, mijn vakken regelen en ga zo maar door. Na deze te lange dag zijn we naar Temple Street Market geweest. Dit is in de buurt van Mong Kok, een MTR (metro) stop in Hong Kong. Het is een kleinere variant van de Ladies Market, een hele bekende markt waar je van alles en nog wat kunt kopen (van neppe tassen en schoenen tot leuke souvenirs, etc. Ik moest​ natuurlijk weer wat kopen dus heb een kimono - satijnen badjas - gescoord, altijd handig als je de badkamer met nog 3 andere meiden deelt.

Woensdag 29 Augustus 2017

Vandaag was pas echt de eerste introductiedag met activiteiten. Een gelegenheid om nog meer mensen te ontmoeten die ook exchange doen bij College of Business. De lunch van het intro-programma was bij het restaurant waar ik al gegeten had, heel toevallig! Ik kreeg toen even van onze begeleider te horen dat ik dus al die tijd verkeerd met stokjes eet en dat ik ze anders moet vasthouden XD

De hele tafel kreeg ter plekke een les: how to eat with chopsticks... ik heb nog nooit zo'n verkrampte hand gehad. Na het avondeten zijn we naar Wan Chai gegaan. Dit is een buurt waar er een paar barretjes zijn waar we gingen stappen. Op woensdag heeft Typhoon ladiesnight, dus dat betekende: PARTY PARTY PARTYYYYY.

Donderdag 30 Augustus 2017

​Eerst een introductie sessie gehad van de exchange coördinator, wat natuurlijk veeeel te lang duurde en erna gezellig met een groepje wat ik de dag ervoor had ontmoet - vooral studenten uit Scandinavië en twee andere Nederlanders - naar het zwembad gegaan in de buurt en ook even door Kowloon Park gelopen. Het restaurantje waar we toen hebben gegeten was denk ik het eerste restaurant waarvan ik dacht: nou dit durf ik meteen op te eten en het was ook very very very tasty!! Hierna weer een avondje uitgegaan, dit keer met Amanda en wat andere mensen. Amanda is een Zweeds meisje dat ik woensdag heb ontmoet, heel relaxt, beetje gek ik der hoofd en kan keihard met der lachen!! Uitgaan was wel een slecht idee aangezien ik morgen weer om 7:30 mijn bed uit moet voor de Big Buddha trip om 9:00, dat wordt nog wat...​

Vrijdag 1 September 2017

7:30 gaat de wekker, ik ben ​gesloopt​ ! Toch lukt het om mezelf het bed uit te slepen en te verzamelen. Wat ik ben vergeten te zeggen is dat ik al sinds voor vertrek ongelofelijk verkouden ben en keelpijn heb en dat ik nu daardoor in combinatie met veel praten, uitgaan mijn stem kwijt ben: I can't talk today.

In de bus op de heenweg heb ik lekker geslapen, het was een rit van 1,5 uur dus dat was een goede 'powernap'. Daar aangekomen moest ik weer even wakker worden en toen begon de wandel naar Big Buddha. Ik verwachtte echt een fucking lange trap, maar hij viel echt reuze mee. Moet ik er wel bijzeggen: het was echt 34 graden en vol zon (wat ik natuurlijk heerlijk vond) maar het was te​ heet om zoveel trappen te beklimmen. Achteraf echt super blij dat ik ben meegegaan met de trip. Na een gezellige lunch en nog een wandeling naar de Path of Wisdom gingen we weer terug met de bus. 's Avonds heb ik de eerste wasjes gedraaid en er een rustig avondje van gemaakt. Ik moet wel zeggen, op de wat rustigere avonden valt het allemaal wel wat zwaarder. Het is allemaal zo erg wennen, het is allemaal zo spannend... maar elke dag wordt natuurlijk wat beter.

Zaterdag 2 September & Zondag 3 September 2017

Het weekend begon rustig aan omdat er weer een tyfoon was voorspeld. Zaterdag zijn we even gaan shoppen en hebben we sushi gegeten, erg lekker. Overdag heb ik ook een Egg waffle geproefd met chocolate chips (een specialiteit in HK), die we hebben gehaald bij een tentje wat hier super bekend om staat! 's Avonds uitgegaan met de groep uit Scandinavië en Pauline, een meisje wat ook IBA doet op de RSM. Onbeperkt drinken en erna lekker stappen dus lag om 6:30 op mijn bed, helemaal gesloopt. Zondags eigenlijk uitgeslapen tot 15:45 (ik weet het, zo kom ik niet van mijn jetlag af). Nu was verder ook niet het idee om echt wat te doen, dus heb alleen een router gekocht voor de WiFi op de kamer en wat gegeten. Morgen (maandag) gaan de lessen natuurlijk beginnen, dus ik moet wel fit zijn... als ik van mijn jetlag afkom dan. Ben benieuwd naar al mijn lessen! Morgen weer een nieuwe week.

​​Al de foto's staan in het mapje Story 1 - Week 1. Die zijn natuurlijk veel leuker om naar de kijken dan dit lange verhaal haha, just take a look :)

1. Rilana:
    6 september 2017
    Ik vond het leuk om te lezen en zo een indruk te krijgen wat jij hebt meegemaakt.
  2. Gemma van Straalen:
    6 september 2017
    Erg leuk om te lezen. Nu alweer benieuwd naar je volgende verhaal.

Xx van ons
  3. Truus van straalen:
    9 september 2017
    Erg leuk om te lezen je ziet wel veel ik ben wel benieuwd naar het volgende verhaal
  4. Ingrid en Iwan:
    9 september 2017
    Wat leuk deze verhalen hou je taai. Je zal er een hoop van leren sterkte met je studie en knuffeltje van oma en opa.
  5. Gideon:
    9 september 2017
    Super mooie verhaal en goed geschreven. waande me even in HK. Vol verwachting kijk ik uit naar je volgende verhaal. So proud of you !